تبلیغات
صلح آوران - تغذیه در دوران بلوغ
تلاش برای صلحی پایدار و جهانی

تغذیه در دوران بلوغ

دوشنبه 10 خرداد 1389 02:24 ب.ظ

نویسنده : محمد پورعسکری

به دلیل مشكلات زیاد در یافت مواد مغذی ، آموزش تغذیه بیشتر در ارتباط با عادات غذایی دوران لاوغ انجام می پذیرد 0

1-    بی نظمی در وعده های غذایی و حذف صبحانه

2-    انتخاب مواد غذایی میان وعده كه از نظر غذایی غنی نیستند و تمایل به خوردن غذاهایی كه صرفا كالری تولید می كند و ارزش غذایی ندارند مثل چیپس ، شیرینی و نوشابه های شیرین

3-    تصور نادرستی كه سبب می شود غذاهای به اصطلاح فست فود و تجاری را بر غذاهای سنتی و محلی ارجحیت دهند 0

به طور كلی انسانها به اكسیژن ، آب ، انرژی به اندازه كافی ، ده نوع و یا به تعداد بیشتر از اسید های آمینه ضروری موجود در پروتئین ها ، اسید های چرب ضروری، مقدار كمی كربو هیدرات ، 13 نوع ویتامین و 18 عنصر موجود در نیمه فوقانی جدول تناوبی نیاز دارد0این مواد مجموعا بیش از 40 ماده مغذی را تشكیل می دهند كه به طور طبیعی بسیاری از آنها بر آورده می شوند0

افرادی كه تغذیه خوبی دارند ، عمدتا از نظر روحی و جسمی بشاش و سر حال هستند 0 وضعیتی ثابت در برابر تغییر ها دارند و می توانند خودشان را با موقعیتهای مختلف تطبیق دهند 0 در مقابل افرادی كه دچار سوء تغذیه هستند ، اغلب عصبی و تند مزاج ، مات و خونسرد بوده 0 هم چنین دارای حالت گرفتگی عضلانی نیز هستند 0 جهت جلو گیری از پیدایش سو، تغذیه در نوجوانان باید تعادل و تنوع در برنامه غذایی آن ها رعایت شود 0

در برخورد با مسائل تغذیه ای نوجوانان 3 نكته مطرح است :

1-    رشد سریع فیزیو لوژیك ( از 12 تا 13 سالگی شروع می شود 0 بیشترین میزان آن در 14 سالگی است و پایان آن هم در 19 سالگی است ) كه باید به دریافت كلسیم ویتامین d آهن روی فسفر منیزیم توجه داشت 0

2-    بلوغ جنسی كه در این دوران باید به دریافت مواد مغذی چون روی اهمیت ویژه ای قائل شد 0

3-     تغییرات روانی و شخصیتی كه باید به دریافت ویتامین ها ی گروه ب توجه ویژه ای داشت 0

لذا با توجه به موارد مطروحه لزوم ارائه یك برنامه غذایی كه نیاز های غذایی این دوران را فرهم كند ، ضروری است 0 برنامه غذایی كه برای نوجوانان تنظیم می شود یك اصول كلی دارد كه شامل در یافت انرژی حدود 2900 كیلو كالری می باشد و برای این كه كفایت تغذیه ای در این رژیم رعایت شده باشد و درشت مغذی ها و ریز مغذی ها رزا فراهم كندباید بر نا مه ای متنوع شامل :

3-2 لیوان شیر و لبنیات ( شیر ماست دوغ- كشك- بستنی )

4-2 واحد پروتئین ( گوشت قرمز مرغ ماهی تخم مرغ پنیر )

12-8 واحد غلات و نشاسته ( نان برنج ماكارونی غلات حبوبات- سیب زمینی ذرت )

3 واحد میوه ( میوه تازه +میوه خشك آب میوه )

3-2 واحد سبزی ( هویج گوجه فرنگی پیاز كرفس كدو و... )

2-1 واحد چربی ها ( دانه های روغنی زیتون گردو- روغن مایع- كره )

 







دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -